Tytułowy ból pleców jest coraz powszechniejszą dolegliwością. Statystyki mówią, że co drugi Polak cierpi z powodu bólu pleców, a najnowsze doniesienia Mayo Clinic przewiduje, że około 80 procent Amerykanów przynajmniej raz będzie się borykać z tego typu bólem. Według statystyk dla Polski od 60 do 90 % dorosłych osób przynajmniej jednokrotnie doświadczy bólu krzyża / pleców.

Co zwiększa ryzyko wystąpienia tych przykrych dolegliwości? Między innymi stresująca praca, ciąża, siedzący tryb życia, zaawansowany wiek, niepokoje i lęki w życiu codziennym, depresja, nadwaga/otyłość, używki, nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia, charakter pracy mocno obciążający kręgosłup i inne.
Ból ostry, czyli pojawiający się nagle, który często można powiązać z jakimś wydarzeniem (np. dźwignięciem jakiegoś przedmiotu) jest pierwszym sygnałem ostrzegawczym. Ból ostry nieleczony niekiedy przekształca się w ból przewlekły.

Według badań blisko co piąty dorosły Europejczyk cierpi z powodu długotrwałego bólu. Czterech na pięciu cierpiących osób nigdy nie zgłosiło się do fizjoterapeuty ani lekarza zajmującego się leczeniem dolegliwości bólowych! W Stanach Zjednoczonych ponad 66 procent osób cierpiących z powodu bólu przewlekłego odczuwa go przynajmniej od 3 lat. Co trzecia osoba dotknięta tym problemem twierdzi, że jest on bardzo silny.

U osób starszych lekarze często wiążą tego typu dolegliwości ze zwyrodnieniami. Jednak taka diagnoza często okazuję się nietrafiona. Przyczyną bólu są w większości, bo aż w 90 procent przypadków, czynniki mechaniczne. Czynniki te to między innymi: długie siedzenie, praca wymagająca częstego pochylania się/ dźwigania, wykonanie gwałtownego ruchu tułowia i inne.

W większości przypadków bardzo szybko udaje się znacznie zmniejszyć lub całkowicie wyeliminować dolegliwości wykonując ćwiczenia stabilizacji centralnej oraz inne pomagające wzmocnić / bądź też odpowiednio rozciągnąć mięśnie stanowiące niejako „gorset” dla kręgosłupa. Fizjoterapeuta jako specjalista jest w stanie dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń już podczas pierwszej wizyty. Pacjentowi potrzebna jest tylko odpowiednia motywacja do regularnego ich wykonywania. Rehabilitant zadba również o to żeby wyedukować pacjenta w zakresie profilaktyki tak aby uniknąć kolejnych sytuacji w których sami szkodzimy własnemu kręgosłupowi.
Zabiegi wykonywane w gabinecie rehabilitacji takie jak masaż, terapia tkanek miękkich, terapia manualna i inne pozwolą dodatkowo zainterweniować tam gdzie samodzielnie w warunkach domowych już niewiele można zrobić. Wymienione metody postępowania fizjoterapeutycznego są zbawienne dla kręgosłupa, a znajduje to swoje potwierdzenie w wielu badaniach skupiających się nad bólem kręgosłupa, prowadzonych na całym świecie.

Ten krótki artykuł traktuję jako krótki wstęp do kolejnych, które również będą poświęcone niezwykle obszernej tematyce bólu kręgosłupa. W dniu dzisiejszym zachęcam do odwiedzania fizjoterapeutów, jeśli sami nie jesteście w stanie poradzić sobie z Waszymi dolegliwościami bólowymi. (PB)

Źródła, które zostały wykorzystane do napisania tego artykułu: