Nie ma chyba bardziej dokuczliwej przypadłości jak nawracające bóle głowy/ migreny.

Statystyczny Polak w przypadku tępego bólu głowy najczęściej sięgnie po tabletkę. W wielu przypadkach taka pomoc okaże się wystarczająca. Jednakże warto zastanowić się co stanowi źródło problemu jeśli migreny nawracają. Często nie jesteśmy w stanie samodzielnie odszukać przyczyn występowania dolegliwości, a bez wyleczenia przyczyny problem będzie nawracać. Poprzez przyjmowanie kolejnych tabletek można doprowadzić do wielu niekorzystnych zmian w narządach wewnętrznych takich jak żołądek, wątroba, jelita itd.

Według statystyk aż 30% populacji boryka się z powracającymi bólami głowy. W następstwie lekceważenia problemu można spodziewać się tylko i wyłącznie pogarszania sytuacji. Brak podjęcia kroków zmierzających do wyleczenia swoich dolegliwości prowadzi prostą drogą do wielu zaburzeń wtórnych. Są nimi mdłości i wymioty, pogorszenie nastroju, zaburzenia widzenia, równowagi i koordynacji, brak apetytu i inne.

Czy kiedykolwiek pomyślałeś/aś, aby ze swoim problemem udać się do fizjoterapeuty?

Tylko jedna na dziesięć osób zdaje sobie sprawę, że zabiegi rehabilitacyjne (terapia manualna) mogą być z powodzeniem stosowane w przypadku nawracających migren.

Po pierwsze – fizjoterapeuta powinien odnaleźć źródło bólu głowy, a może on być spowodowany między innymi:

– nadmiernym napięciem mięśni okolicy szyjno-piersiowej

– dawnym urazem odcinka szyjnego kręgosłupa

– występowaniem tzw. „zespołu skrzyżowania górnego”

– niedrożnością tętnic kręgowych

– jako następstwo przewlekłych chorób

– występowaniem guza nowotworowego w obrębie szyi

– stresem itd.

Po drugie – fizjoterapeuta powinien podjąć decyzję o rozpoczęciu terapii (jednakże w niektórych przypadkach nie może tego zrobić, a najlepszym rozwiązaniem jest odesłanie na dalsze badania do lekarza specjalisty).

Po trzecie – rehabilitacja powinna zostać zaplanowana i poprowadzona w sposób bezpieczny oraz efektywny na tyle, że po kilku wizytach bóle nie powinny nawracać w dłuższej perspektywie czasu.

Terapia związana z leczeniem bólu głowy często korzystnie wpływa również na inne dolegliwości. Pacjent po podjęciu terapii spostrzeże przede wszystkim wielką ulgę osiągniętą dzięki manualnej pracy fizjoterapeuty, która jest skupiona na źródle problemu. Ponadto w większości przypadków poprawie ulega sylwetka (postawa ciała), często zwiększa się zakres ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa, mięśnie okolicy szyi i karku ulegają rozluźnieniu, osoba poddana terapii lepiej śpi oraz często osiąga wiele innych korzyści wpływających na jakość życia codziennego. Podczas rehabilitacji pacjent poznaje również sposoby samodzielnego radzenia sobie z bólem w przypadku jeśli w przyszłości problem by powrócił.

W Gabinecie rehabilitacji i masażu wroclaw-fizjoterapeuta.pl robimy wszystko wg najnowocześniejszej wiedzy z zakresu fizjoterapii. Dlatego też zapraszam do przetestowania fizjoterapii jako nowoczesnego „leku” w walce z bólem głowy/ migrenami. (PB)