W dużych miastach jak Wrocław, gdzie powstaje coraz więcej korporacji, a co się z tym wiąże coraz więcej ludzi spędza przynajmniej 40 godzin tygodniowo w pozycji siedzącej przed komputerem, bóle szyi, karku czy też górnej części kręgosłupa  są coraz powszechniejsze.

Nikt z nas nie jest w stanie utrzymywać idealnej pozycji kręgosłupa.  Wszelkie pomoce takie jak specjalnie wyprofilowany  fotel, zmiana pozycji podczas pracy czy też zmiana samego siedziska (np. na klęcznik lub piłkę fitness) stanowią dobrą profilaktykę bólu, ale mimo wszystko wspomniane wcześniej bóle pojawiają się nader często i całkowite ich wyeliminowanie jest niemożliwe stosując jedynie doraźne metody.

Odruchowe wysuwanie szyi ku przodowi podczas pracy z komputerem powoduje nacisk osiowy na kręgi przejścia szyjno – piersiowego rzędu nawet 20 kilogramów! W tej sytuacji zwiększa się:

– kompresja w stawach międzykręgowych

– kompresja na krążki międzykręgowe (dyski) odcinka szyjnego kręgosłupa

– rozciąganiu ulegają mięśnie takie jak np. mięśnie pochyłe, dźwigacze łopatek, czworoboczny grzbietu i inne mięśnie szyi oraz okolicy karku

W wyniku długotrwałego przeciążania ból może nie tylko pojawić się w odcinku szyjnym cz piersiowym kręgosłupa, ale również równie częste jest powstawanie bólów odcinka lędźwiowego z przyjmowania długotrwałej pozycji siedzącej. Powracając jednak do bólu górnego tułowia duże znaczenie mają ćwiczenia terapeutyczne polegające na rozciąganiu oraz izometrycznych skurczach mięśni uprzednio przeciążanych.

Techniki relaksacji, ergonomiczne stanowisko pracy czy też podejmowanie aktywności fizycznej po godzinach pracy maja również niebagatelne znaczenie.

Kiedy z bólem sami nie jesteśmy w stanie sobie poradzić warto skorzystać z fizjoterapii i takich zabiegów jak:

– terapia manualna – w celu mobilizacji i manipulacji na stawach międzykręgowych (stawach kręgosłupa), a także pracy na tkankach miękkich jak powięzi i mięśnie. Także stosowana z powodzeniem w celu  leczenia bólów nerwopochodnych i dyskopochodnych

– masaż – w celu relaksacji mięśni oraz poprawy trofiki włókien mięśniowych, a także w celu rozluźnienia mięśni przykurczonych

– fizykoterapia – zabiegi z dziedziny światłolecznictwa (np. światło podczerwone), elektrolecznictwa, laseroterapii i inne stosowane w redukcji bólów głównie pochodzenia mięśniowego, ale również w celu leczenia stanów zapalnych

– kinesiology taping – w celu wzmocnienia i utrzymania efektu fizjoterapii

oraz ćwiczenia terapeutyczne i wiele innych metod proponowanych przez wykwalifikowanych fizjoterapeutów w ich gabinetach.

Jeśli nie  jesteś pewny co do źródła pochodzenia swojego bólu warto udać się do fizjoterapeuty lub do dobrego lekarza ortopedy w celu konsultacji oraz podjęcia kolejnych kroków dotyczących leczenia.

Szybka reakcja z Twojej strony może poskutkować tym, że pozbędziesz się bólu bardzo szybko i nie będzie on nawracał. Bardzo często okazuje się również, że wystarczy trochę pracy w domu ze swoim ciałem, aby problemy bólowe nie powracał. Jednak jedną z gorszych rzeczy to pozwolenie, aby ból ostry zamienił się w ból przewlekły co często wydłuża czas osiągnięcia stanu fizjologicznego  (bez dolegliwości).

W przypadku jeśli nie jesteś zdecydowana/-y czy udać się na pierwszą wizytę w naszym Gabinecie wroclaw-fizjoterapeuta.pl chętnie podpowiemy telefonicznie lub poprzez mail jakie  kolejne kroki należałoby podjąć.

Tymczasem życzę wszystkim zdrowia i korzystania ze słonecznej letniej pogody 🙂