Ścięgno Achillesa stanowi przyczep końcowy mięśnia trójgłowego łydki (na którego składają się mięsień brzuchaty łydki oraz mięsień płaszczkowaty) na guzie piętowym kości piętowej.

Na to ścięgno przenoszone są bardzo duże przeciążenia, bierze ono aktywny udział w prawie każdej dyscyplinie sportowej także nawet niewielkie uszkodzenie może na pewien czas wyłączyć sportowca z treningu.

Objawy zapalenia ścięgna Achillesa to przede wszystkim ból podczas wysiłku fizycznego, a nawet podczas chodzenia. Bolesność dotykowa na przebiegu ścięgna oraz w okolicy pięty. Pogrubienie obrysu w stosunku do zdrowego ścięgna Achillesa.

W celu uniknięcia uszkodzenia ścięgna należy:

– dobrać odpowiednie obuwie do uprawiania sportu (ale również do chodzenia) z piętą uniesioną na wysokość ok. 1-2 cm. Buty nie powinny być całkowicie płaskie, ani pięta nie może być uniesiona zbyt wysoko (ponad 4 cm w stosunku do podeszwy stopy) jeśli nie chcemy negatywnie wpływać na Achillesa

– przed treningiem wykonać rozgrzewkę uwzględniająca ćwiczenia rozciągające mięśnia trójgłowe łydki

– w przypadku długiej przerwy w treningu lub podejmowania aktywności fizycznej w ogóle nie porywać się na zbyt intensywny wysiłek (należy powoli wdrożyć się do aktywności, nigdy po długiej przerwie nie wykonywać od razu tak samo intensywnych treningów jak uprzednio)

– jeśli już wcześniej miałeś/aś uszkodzone ścięgno Achillesa nigdy nie zapominaj o rozgrzewce. Wystarczy jeden uraz ścięgna, aby było ono bardziej podatne na urazy w przyszłości.

– bądź cierpliwy i czekaj do całkowitego zaleczenia Achillesa zanim powrócisz do treningów. Samo ścięgno jest słabo ukrwione i proces regeneracji może zachodzić powoli.

– nowe buty treningowe należy zawsze najpierw rozchodzić. Pierwsze treningi w nowym obuwiu nie powinny być o maksymalnej intensywności.

– jeśli ból pojawia się podczas biegania może to być spowodowane zbyt twardym podłożem. Warto spróbować wtedy zmienić trasę biegu uwzględniającą większe dystanse biegane w parku, lesie, po drogach polnych itp.

Jeśli ból już wystąpił to w początkowej fazie próbuj ćwiczeń rozciągających oraz wzmacniających mięsień trójgłowy łydki. Dodaj również stosowanie maści z silną substancją przeciwzapalną na bolesną okolicę ciała. Na kilka dni odpuść aktywność fizyczną.

Jeśli po kilku dniach powyższych działań dalej odczuwasz ból zgłoś się do fizjoterapeuty lub lekarza specjalisty po bardziej fachową pomoc.

Najbardziej istotną rzeczą będzie jednak mądre podejście do treningu i nie doprowadzenie do przewlekłego stanu zapalnego ścięgna Achillesa stosując rady zawarte w artykule.